Wednesday, January 04, 2012

Masuk Sekolah Baru

harini hari pertama sekola mula.. ada tempat keje kawan aku cuti..sempena anak masuk sekolah.. terbaik betul laa company macam tu.. hahaha.. baru la anak-anak semangat nk belajar.. ye dak..? 

masa tadika dulu, aku taknak pun pergi.. mak abah taknak teman kot..! takut tau nk gi sesorang.. Y__Y padahal bangunan tadika tak sampai 200m pn dari belakang rumah.. nampak tak kegedikan sudah terserlah dari kecik..? muahaha..

lepas tu along dengan rela hati nak teman.. ingat lagi..awal-awal dia jalan kt depan.. sambil dukung adik lelaki yg baru umur 2tahun masa tu.. aku ikut belakang je.. urgghh..takut kot nk jumpa kawan-kawan tak kenal..

tapi lepas nampak bangunan tadika tu, aku da lari-lari tinggalkan along kt belakang.. masuk bangunan tu.. lepas tu tak ingat laa masa daftar tu macam mana.. rasa nye sendiri kot bagitau nama kt cikgu.. tadika kt felda je pun.. mesti laa cikgu tau aku ni anak sapa kan.. budak2 tak sampai 100 pun.. lagipun cikgu tu jiran selang sebuah rumah je..tapi balik tu je, along bising tak puas ati..sebab tinggalkan dia kt belakang..dia yang nk temankan, dia yang kene tinggal.. adik tak kenang budi..!

mula-mula tadika..pelajaran pertama adalah menulis nama sendiri.. aku tak  tau nama penuh aku.. aku tak tau birthday aku.. ape je aku tau masa kecik..? tau main je.. huhuhu.. cikgu bagi kertas manila yang berbalut plastik.. kat kertas tu ada tulis nama penuh.. pastu cikgu bagi crayon..dengan kain.. tugas kami adalah ikut tulisan tu guna crayon..da siap, lap padam dengan kain..pastu tulis semula... buat smpai nak muntah.. kawan pertama duduk sebelah aku berlagak.. belum cikgu ajar tulis nama, dia bagitau da tau eja nama dia..pergh..jeles gila...

masa tadika ape je seronok..? main tanah liat..sesi bercerita..main buaya-buaya.. makan sama-sama.. gaduh.. tapi aku takde gaduh-gaduh ni.. cuma bergurau kasar je..aku penah tarik kain kawan aku masa die nk ambik buku kt cikgu.. terlucut gak kain dia.. huu.. masa ni jugak bole hidup dengan fantasi.. penah jumpa gajah belang-belang..? penah jumpa zebra warna warni..? nostalgia betul..

lepas tu hari jumaat bole pakai baju cantik-cantik...takyah pakai baju kotak-kotak merah tu.. masa ni laa bole tayang selipar/kasut cantik.. masa ni aku pakai lagi selipar ada loceng tu.. hahahaahahaha.. comel kan..??pengsan mak nakk~~

tapi tadika, semua aku da start buat keje sendiri.. basuh kasut sendiri..kapur kasut sendiri.. gosok baju sendiri.. bangga gila gosok baju sendiri.. wakaka... padahal baju tu tak licin pun aku gosok.. yela.. kanak-kanak menggosok..bahaya guna suhu panas-panas.. cuma puaskan ati sendiri da gosok baju sendiri walaupun masih renyuk seribu.. poyo je..

masuk darjah satu, takde masalah.. sebab kawan-kawan dari tadika tu jugak.. masa menaip ni..macam banyak je tetiba kenangan terimbau.. wahahaha.. nk je cerita panjang lagi.. tapi sure orang terus baca perenggan last sekali.. ada sapa-sapa nak ngaku..? :P

12 comments:

  1. kasut loceng? hampir lupa dah!!

    hahaha...nak gelak bila teringat kasut loceng paling pemes dulu2 kan.

    ReplyDelete
  2. tadika = gua belajar main bola, dan jalan kaki menapak balik ke rumah sangat2 ohsem waktu tu

    ReplyDelete
  3. kenangn lama terimbas lagi..

    #andai masa boleh diputar kembali..

    ReplyDelete
  4. pes aim baca entry ko pepanjang gini...
    tanda2 nak menopos kah???...hihihi

    ReplyDelete
  5. seronokkan masa zaman sekolah kecik2 dulu...tau nak main jer...:)

    ReplyDelete
  6. akak tak pernah masuk tadika.....memang tak de kenangan...
    Tapi bab selipar loceng tu...akak mmng gelak...hehhehe..kenangan indah tu...

    ReplyDelete
  7. dh lm x ingt kisah zaman kecik2 dulu :D...

    ReplyDelete
  8. dulu aku pernah tergunting baju tadika kawan sebelah aku..y_y..sweet memory..keh3

    ReplyDelete
  9. hehehe...
    wah masa tadika lagi da pandai buat kerja...bagusnya..:)

    ReplyDelete
  10. masyaAllah..
    camne ko leh ingat apa yg berlaku masa tadika ek???
    teliti giler sampai waktu pendaftaran pun ingat lagi..

    memori ape nih?!
    dahsyat aaa~~~

    ReplyDelete