Sunday, April 17, 2011

Hapus Jentik-jentik

spray dengan shieldtox boleh bagi 
jentik-jentik mati tak??


apesal arini baru perasan ada jentik-jentik tu?
isk..
takde ke petua tradisional nk bunuh jentik-jentik ni?
letak garam ke..
letak serbuk kunyit ke..
bubuh asam keping ke..

nak buang air tempat tu tak boleh..
T__T
die bertakung sebab salur tersumbat..

jentik jentik-jentik..

33 comments:

  1. as salam..
    shila bela ikan gapi kat situ

    =D

    jentik2 ni boleh bunuh dengan garam khas ia. lain dari tu, minyak je.minyak cam minyak hitam. asalkan ia menutup permukaan air takungan tu. baru ia mati

    =)

    mish! saya buat entri renungan ni~
    pasni nak buat entri info. then entri..pekena macam semalam kot =p

    mish! mish!!!! =p

    ReplyDelete
  2. kawan saya ada beal jentik-jentik kat rumah dalam aquarium.

    =_='

    ReplyDelete
  3. kalau jentik2 banyak kena selalu cuci kawasan yang dipenuhi jentik2... dan letak ubat khas yg dikeluarkan oleh pihak kesihatan

    ReplyDelete
  4. oh, bahaya tu..
    klau jabtn ksihatn dtg cek, leh kena saman..

    ReplyDelete
  5. ce letak klorox...jadi tak ???

    ReplyDelete
  6. ko vakum jek jntik2. penternak yg bjaya gak ko ni

    ReplyDelete
  7. letak je sisa toksik sudah.. ^_^

    ReplyDelete
  8. Salam kenal......hehehe..nak komen pasal org kata letak sisa toksik...tak boleh tu, dah ada sejarah dah kalu letak sisa toksik nanti jadi zombi...macam zombi kampung pisang tu...letak sejenis serbuk yg ada jual kat kedai...

    ReplyDelete
  9. dari cite pasal jentik2, baik cite pasal diriku yang cool ni kan.. =P

    ReplyDelete
  10. hihihi..baca mentera pape..kot2 jentik2 tu x jadi nyamuk..hihihi

    ReplyDelete
  11. ala.. apa susah2.. tangkap jentik2 tu, lepas tu goreng tepung.. kn sodap.. jd la jentik2 goreng tepung.. uhh mai dgr nama pun dah membuka selera.. mihahahaha...

    buang air.. lepas tu basuh bekas air tu.. lepas tu isi air lagi.. kn senang

    ReplyDelete
  12. aaa..try nget p letak ubat gegat..xpon buh julat..nanti jentik2 tu lari la saket perot

    ReplyDelete
  13. hoho..nk bunuh jetik2??u tgkap sekor2 pijak2..pulas2 die..hihi

    ReplyDelete
  14. comellah.. bela je lah jentik2 ni.. haha XD

    ReplyDelete
  15. alah beli jek ubat jentik2. letak satu sudu. better buat kang x memasal jek tangguh2.

    ReplyDelete
  16. wei miss sengettt...
    beli la ubt jentik jentik..
    kang da jd nyamuk edis kn bahaya...



    awat mls sngt nih...
    kahkahkahkah

    ReplyDelete
  17. aku cadangkan ko ternak jentik2 tu.. pastu ko jual.. haha...

    ReplyDelete
  18. letak garam boleh.. kalo tak mati jugak.. ko bakooo jeeee

    ReplyDelete
  19. jentik2
    awas jaga kebersihan sekeliling rumah dan dalam rumah juga
    jka tidak bersedialah untuk disaman...

    ReplyDelete
  20. pasang jaring n then kutip satu2..

    goreng pon sodap!haha

    ReplyDelete
  21. jentik2 mencantikkan pndgn..ngahahaa
    bako jer wat perisa tmbhn. :pp

    ReplyDelete
  22. hahaha... kutip satu2 pastu letak kat tasek... bior kena ngap ngan katak... eh.. mcm x logik jer... hehehhe

    ReplyDelete
  23. cari jer ubat untuk matikan jentik2 tu...ubat apa?? tanya jer orang yg tahu...tapi kalau tgk gambar jntik2 tu..cntik juga...biarlah dop situ..heheh

    ReplyDelete
  24. Jentik2 umah cik Yana degil gila. Kalau letak garam pun, tak jadi ape. Hahaha~

    Lots of Love,
    Cik Yana

    ReplyDelete
  25. ada ubat jentik2..tak pun bela je ikan gapi..nanti ikan mkn habis jentik2 tu

    ReplyDelete
  26. curah minyak :P.. nanti kalau minyak duk kt permukaan air.. oksigen xkan mampu masuk dalam air.. maka matilah jwbnye jejentik tu sebab xleh dpt bekalan oksigen.. :D..

    ReplyDelete
  27. salam...nak kawal boleh pakai racun jejentik/larvae (larvicide) yang bahan aktif nya nama temephos..confirm sapu semua..

    ReplyDelete
  28. guna racun larvae (larvicide) yang bahan aktifnya nama temephos...confirm sapu bersih semua..

    ReplyDelete
  29. guna racun larvae (larvicide) yang bahan aktifnya nama temephos...confirm sapu bersih semua..

    ReplyDelete
  30. tu kn haiwan belaan.baik ternak dari bunuh.berdose tau bunuh haiwan

    ReplyDelete